تومان نیوز: برایان چسکی، کارآفرین آمریکایی است که نخستین بار استارتآپ ایربیانبی را راهاندازی کرد. کار او در آمریکا آغاز شد اما به همانجا ختم نشد بلکه به دیگر نقاط جهان هم راه پیدا کرد. حالا افراد زیادی در نقاط مختلف جهان، با این استارتآپ آشنایی دارند و از آن بهره میگیرند.
اگر روزی متوجه شوید نمیتوانید در پایان ماه اجارهخانه خود را پرداخت کنید، چه خواهید کرد؟ شاید خیلیها در مواجهه با چنین مسئلهای دچار بحران شوند اما کسانی هستند که در همین شرایط، ایدههای نوآورانه خود را به میدان میآورند، مثل برایان چِسکی! اواخر سال 2007 بود که دو دوست با نامهای برایان چِسکی و جو گبیا به سانفرانسیسکو نقل مکان کردند. شرایط سختی بود و آنها نمیتوانستند مبلغ اجارهخانه خود را پرداخت کنند. به صورت خیلی اتفاقی فهمیدند به زودی کنفرانس طراحی صنعتی در محله زندگیشان برگزار خواهد شد و هیچیک از هتلهای آن اطراف، اتاق خالی ندارند.
چسکی و گبیا خیلی زود دست به کار شدند و برای خرید به بیرون از خانه رفتند. شب با سه دست تشک بادی به خانه بازگشتند. آنها ایدهای نوآورانه در سر داشتند که میتوانست بحران اجارهخانهشان را حل کند. آخر شب در سایت خودشان، آگهی اجاره یکی از اتاقهای خانهشان را منتشر کردند. طبق این آگهی، کسانی که دنبال محل اقامت برای شرکت در کنفرانس طراحی صنعتی بودند، میتوانستند به صرف صبحانه و دریافت یک اتاق به همراه تشک بادی، در خانه آنها ساکن شوند. قیمتی هم که برای اتاق در نظر گرفتند 80 دلار در ازای هر شب بود.
ایده دو جوان آمریکایی با استقبال متقاضیان اتاق همراه شد. نخستین مهمانهای آنها یک مرد هندی 30 ساله، یک زن آمریکایی 35ساله از بوستون و یک پدر آمریکایی 45 ساله از یوتا بودند. همه آنها روی تشکهای بادی که روی زمین پهن شده بود، خوابیدند، صبح هم صبحانهشان را از برایان و جو گرفتند و پس از پرداخت 80 دلار، آنجا را ترک کردند. از اینجا بود که استارتآپ ایربیانبی (Airbnb) متولد شد. البته در ابتدا عنوان آن «تشک بادی و صبحانه» (AirBed & Breakfast) بود اما بعداً به اختصار عنوان ایربیانبی را برای آن انتخاب کردند و خیلی زود مورد استقبال مردم واقع شد. اما از خالق این ایده چه میدانیم؟
چند قدم تا 100 چهره اثرگذار تایم
برایان جوزف چسکی در روز 29 آگوست 1981 در نیویورک به دنیا آمد. پدر و مادرش هردو کارگر بودند. او با خواهر کوچکش در نیویورک بزرگ شدند. در دوران کودکی علاقه زیادی به هنر، نقاشی و طراحی کفش و اسباببازی داشت. وقتی بزرگتر شد به معماری و طراحی علاقه پیدا کرد و تحصیلاتش را هم در همین مسیر ادامه داد. در سال 1999 در رشته طراحی صنعتی آغاز به کار کرد و در سال 2004 با مدرک لیسانس فارغالتحصیل شد. در طراحی از چارلز ایمز، معمار آمریکایی و والت دیزنی، کارآفرین آمریکایی الهام میگرفت. در همان دوران با فردی آشنا شد به نام جو گبیا، که بعداً در امور کاری با او همراه شد.
سال 2007 با گبیا به سانفرانسیسکو رفت و آنجا بود که ایده ایربیانبی متولد شد. کمی بعد، فرد دیگری هم به جمع آنها اضافه شد و به ایدهشان پر و بال داد تا بتوانند به کمک آن، استارتآپشان را راهاندازی کنند. ایده آنها به قدری جذاب بود که نه تنها مورد استقبال آمریکاییها قرار گرفت، بلکه به سایر نقاط جهان هم راه پیدا کرد و به این ترتیب چسکی را به عنوان هسته اصلی این ایده، به شهرت رساند. در سال 2015، یکی از 100 چهره اثرگذار مجله تایم، برایان بود. او در سال 2016 به جمع میلیاردرهایی نظیر وارن بافت و بیل گیتس پیوست و در مسیر امور خیرخواهانه و بشردوستانه قدم برداشت. البته سختیها تا رسیدن به این روزهای شیرین، کم نبود.
ورود به سرزمین رویاها
ایده اولیه این بود که اقامتگاههایی به صورت ارزانقیمت برای خواب و صبحانه در اختیار مسافرانی قرار بگیرد که نتوانستهاند اتاقی در هتل رزرو کنند. روز یازدهم آگوست 2008 با راهاندازی سایت رسمی ایربیانبی، این اتفاق کلید خورد. نخستین مسافرانی که از طریق این سایت اقدام کردند هم در تابستان 2008 قدم به اقامتگاههایشان گذاشتند. تامین مالی استارتآپ ایربیانبی کار سادهای نبود، اما این سه نفر از عهده آن برآمدند و توانستند 30 هزار دلار جمعآوری کنند تا از طریق آن، ایدهشان را به ثمر برسانند.
سرمایهگذاران به مرور با ایده چسکی آشنا شدند و تصمیم گرفتند روی آن سرمایهگذاری کنند. به این ترتیب، فرایند تامین مالی به صورت تدریجی پیش رفت. بالاخره طی همین فرایند تدریجی، در نوامبر 2010، تامین مالی به 7.2 میلیون دلار رسید. حالا دیگر حال این استارتآپ خوب بود و میتوانست خودش را در میان استارتآپها مطرح کند. اپلیکیشن ایربیانبی راهاندازی شد و در سال 2011 هم جایزه بهترین اپلیکیشن را دریافت کرد. از همینجا بود که اهالی این کسبوکار تصمیم گرفتند پایشان را از آمریکا هم فراتر بگذارند.
در اکتبر سال 2011 نخستین دفتر ایربیانبی خارج از خاک آمریکا راهاندازی شد. اولین دفتر بینالمللی ایربیانبی در لندن بود. یک سال بعد، دفاتر بینالمللی این استارتآپ در پاریس، میلان، بارسلونا، کپنهاگن، مسکو و سائوپائولو هم افتتاح شد. کمی بعد در برلین و هامبورگ آغاز به کار کرد و به فاصله چند ماه به تایلند و اندونزی رسید. به این ترتیب کسانیکه در دورترین کشورها زندگی میکنند هم از خدمات این استارتآپ بهرهمند میشوند.
عبور از موانع قانونی تا دستیابی به موفقیت بینالمللی
ایربیانبی از ابتدا ایدهای چالشبرانگیز بود. از یک سو، طرفین باید بتوانند به نوعی به یکدیگر اعتماد کنند و از سوی دیگر نیاز به ضمانتهایی وجود دارد تا افراد بتوانند با خیالی آسوده در کنار هم قرار بگیرند. به همین خاطر، چالشهای حقوقی و قانونی بسیاری برای ایربیانبی پیش آمده است. شهرها و کشورهای مختلف، برای اینکه بتوانند قدری از این چالشها را مدیریت کنند، قوانینی را برای ایربیانبی در منطقه قانونی خودشان در نظر گرفتهاند. برای مثال، در لندن، خانههایی که به صورت کوتاهمدت اجاره داده میشوند فقط اجازه دارند 90 روز در سال اجاره داده شوند. در پاریس هم میزبانها نمیتوانند بیش از 120 روز در سال، خانهشان را اجاره بدهند. بهعلاوه باید نام خانهشان را در فهرست مشخصی ثبت کنند تا همه بدانند این مکان به طور رسمی در اختیار ایربیانبی قرار گرفته است.
در آمریکا، ایالتهای مختلف، قوانین متفاوتی را برای ایربیانبی در نظر گرفتهاند. مثلاً در نیوجرسی به صورت کلی، اجاره کوتاهمدت ممنوع است. در سیاتل هم میزبانها باید گواهی خاصی دریافت کنند تا بتوانند خانهشان را در اختیار ایربیانبی قرار دهند. در ژاپن و سنگاپور هم قوانینی در نظر گرفته شده تا چالش و مشکلی ایجاد نشود. با این حال، مباحث و چالشهایی در مورد ایربیانبی وجود دارد و همچنان عده زیادی نسبت به آن نقدهایی دارند.
برایان چسکی که اکنون 41 ساله است، هنوز در مسیر خلق ایدههای جدید هنوز متوقف نشده و همچنان به دنبال نوآوری است. برای مثال اخیراً از ایدهای برای دانشجویان رونمایی کرده که براساس آن دانشجویان میتوانند برای تامین هزینههای دانشگاه خود، مشاغلی را در بخش خدمات دنبال کنند و به این ترتیب دچار چالشهای تامین هزینههای زندگی نشوند. چسکی تعریف میکند که زمانی مادرش فکر میکرد او فردی فقیر خواهد ماند اما در حال حاضر جزو افراد مشهور و ثروتمند جهان است. حتی در سال 2015 در فهرست افراد ثروتمندِ زیر 40 سالِ فوربز قرار گرفت. او بارها به عنوان کارآفرین برتر معرفی شده است. او هنوز سن زیادی ندارد و فعلاً در مسیر خلق ایدههای کاربردی برای جهانیان قرار دارد.
ایربیانبی یکی از موفقترین شرکتها در زمینه کارزارهای تبلیغاتی است. معمولاً تبلیغاتی که از سوی این استارتآپ صورت میگیرد توجه افراد زیادی را به خود جلب میکند. در سال 2017، ایربیانبی مورد اتهاماتی در زمینه تبعیض نژادی واقع شد. ظاهراً برخی از میزبانهای ایربیانبی صرفاً افرادی با نژادها و قومیتهای خاص را به خانههایشان راه میدادهاند. به دنبال این ماجرا، ایربیانبی تبلیغی با عنوان «ما میپذیریم» راهاندازی کرد که سعی داشت از طریق آن، ثابت کند این شرکت هیچ تبعیضی میان انسانها قائل نیست و همه را با هر شرایطی، میپذیرد. اتفاقاً این تبلیغ با بازخوردهای مثبتی همراه شد و به نتیجه مطلوب رسید.
منبع: آیندهنگر