تومان نیوز: برنده نوبل: ما به نقطهای رسیده ایم که در آن اشتغال زنان بسیار زیاد و مهم شده و در عین حال، نابرابریی هایی نیز دیده می شود. این نابرابری ها نیز از داخل خانوادهها شکل می گیرد.
آکادمی سلطنتی علوم سوئد جایزه نوبل اقتصاد 2023 را به کلودیا گلدین اقتصاددان امریکایی و استاد کنونی دانشگاه هاروارد اعزا کرد. گلدین، اقتصاددانی با پژوهشهای گسترده در حوزه بازار کار زنان است که امسال توانست به تنهایی نوبلیست اقتصاد شود. از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۲ هر ساله نوبل اقتصاد میان چند اقتصاددان تقسیم شده است اما امسال خانم گلدین به تنهایی جایزه را از آن خود کرد. آکادمی نوبل علت اعطای این جایزه را «توسعه فهم ما از نتایج بازار کار زنان» توسط کلودیا گلدین اعلام کرده است. تحقیقات گلدین طیف گستردهای از موضوعات، ازجمله نیروی کار زن، شکاف در درآمد، نابرابری درآمد، تغییرات تکنولوژیکی، تحصیلات و مهاجرت را پوشش می دهد. کلودیا گلدین با استفاده از آرشیوهای بیش از ۲۰۰ سال اخیر از دادههای بازار کار ایالات متحده نشان داده که چگونه و چرا تفاوتهای جنسیتی در درآمد و نرخ اشتغال در طول زمان تغییر کرده است.
نتایج تحقیقات او نشان می دهد مشارکت زنان در بازار کار طی 200 سال اخیر، روند صعودی نداشته است، بلکه یک منحنی U شکل را ایجاد کرده است. با گذار از جامعه کشاورزی به جامعه صنعتی مشارکت زنان متاهل در اوایل قرن نوزدهم کاهش یافته است، اما سپس با رشد بخش خدمات در اوایل قرن بیستم افزایش داشته است.
گلدین در سال 1967 از دانشگاه کرنل فارغالتحصیل شد و دکترای خود را از دانشگاه شیکاگو دریافت کرد. او در سال 1990 به عنوان اولین استاد زن به دانشکده اقتصاد دانشگاه هاروارد اضافه شد. جدیدترین کتاب او «کار و خانواده: سفر قرن طولانی زنان به سوی برابری» است که در سال 2021 منتشر شد.
کلودیا گلدین بعد از اعلام خبر دریافت جایزه نوبل اقتصاد در گفتوگو با رسانهها خود را برنده نوبل «نسل سوم» خواند که در حال مطالعه تغییرات اجتماعی و اقتصادی هستند. او گفت: «پیش از من، باب فوگل (اقتصاددان امریکایی دانشگاه کلمبیا که در سال 1993 جایزه نوبل اقتصاد گرفت) استاد من جایزه نوبل دریافت کرد و پیش از او نیز سیمون کوزنتس، (اقتصاددان بلاروسی که در سال 1971 جایزه نوبل اقتصاد گرفت) که نقش استادی او را داشت، جایزه را برنده شد. همه ما در زمینه تغییرات بلندمدت اشتغال، تاریخ اقتصادی و مطالعات تطبیقی کار کردهایم.» او همچنین بر نقش دانشجویان خود در تحقیقاتی که انجام داده، تاکید کرد و گفت: «من یک معلم هستم. این جایگاه را دارم چون شاگردان من دنباله رو من هستند. کسانی هستند که برای گوش دادن به ایدههایم و نقد و نظرشان، به آنها وابستهام. همه باید بدانند که معلمی، کاری سخت و مستلزم تحقیق است. تحقیق و پژوهش، نوعی خلق دانش و آموزش آن، نوعی انتشار دانش است و ما هر دوی این کارها را انجام میدهیم.» گلدین همچنین گفت:«ما به نقطهای رسیده ایم که در آن اشتغال زنان بسیار زیاد و مهم شده و در عین حال، نابرابریی هایی نیز دیده می شود. این نابرابری ها نیز از داخل خانوادهها شکل می گیرد.»