• درباره ما
  • تماس باما
  • rss
سه شنبه, ۲۲ مهر, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • بازارپول
    • بازار بیمه
    • اقتصادکلان
    • صنعت وبازرگانی
    • تومان پلاس
    • نگاه روز
  • مدیریت سبز
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • یادداشت و مقالات
  • مدیران ایرانی
  • چهارگوشه ایران
  • زنان سرزمینم
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • بازارپول
    • بازار بیمه
    • اقتصادکلان
    • صنعت وبازرگانی
    • تومان پلاس
    • نگاه روز
  • مدیریت سبز
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • یادداشت و مقالات
  • مدیران ایرانی
  • چهارگوشه ایران
  • زنان سرزمینم
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
تومان نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

تکرار خطا در بودجه‌ریزی

حسن خوشپور

۳۰ مهر ۱۴۰۲
در یادداشت و مقالات
اشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاری

تومان نیوز:سند بودجه سال ۱۴۰۳ تبلور مالی، اقتصادی، اجتماعی و حتی فرهنگی کامل، شفاف و قابل تحلیل وقوف، باورها، رویکردها و شیوه‌‌‌های حکمرانی دولت سیزدهم و مجلس فعلی شورای اسلامی است. سال ۱۴۰۳ اولین سال اجرای برنامه هفتم توسعه کشور (که تا زمان تهیه این یادداشت به تصویب نهایی مجلس نرسیده) است که سند بالادست بودجه ۱۴۰۳ هم به شمار می‌رود. تاکنون دولت و مجلس مستقر، بسیاری از نا‌کارآیی‌‌‌ها و مشکلات را ناشی از عملکرد و سیاستگذاری‌‌‌های گذشته تبلیغ می‌‌‌کردند؛ ولی از کیفیت و محتوای سند بودجه ۱۴۰۳ و سند برنامه هفتم می‌‌‌توان طرز تفکر دولت و مجلس برای اداره کشور را به‌طور شفاف‌تر شناخت.
در سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه، قرار است اقتصاد کشور سالانه ۸‌درصد و تا پایان سال ۱۴۰۷ حدود ۴۷‌درصد بزرگ‌تر شود. برای رسیدن به این هدف در پایان سال‌های اجرای برنامه هفتم توسعه، علاوه بر رشد قابل‌توجه بخش‌‌‌های مختلف اقتصادی و فعالیت، صادرات نفتی بیش از ۴۶درصد، صادرات غیرنفتی ۲۴۶‌درصد و بخش نفت ۵۴‌درصد رشد خواهد کرد.

منابع مالی موردنیاز برای تحقق اهداف برنامه هفتم از فضای داخل اقتصاد کشور (بازار سرمایه و نظام بانکی، (فروش) دارایی‌‌‌ها و اموال دولت و صندوق توسعه ملی (درآمد صادرات نفت و فرآورده‌‌‌های نفتی) و نظام اقتصاد بین‌المللی (سرمایه‌گذاری و تامین مالی خارجی) تامین خواهد شد. نه‌تنها تحقق اهداف برنامه که برخی از شاخص‌‌‌های اصلی آن در یادداشت ذکر شد، مستلزم تحولات اساسی و بنیادین در بخش‌‌‌ها و حوزه‌‌‌های مختلف نهادی، اجرایی و سازمانی مربوط در بخش‌‌‌های دولتی، عمومی و خصوصی است، بلکه صرف نظر از منطقی یا بلندپروازانه بودن اهداف، سیاست‌‌‌ها و سازوکارهای تعیین و تدوین‌شده در برنامه‌‌‌ای که در حال تصویب است، ارتباط درست و دقیق سند بودجه به‌عنوان برنامه عملیاتی یک‌ساله تحقق اهداف و اجرای سیاست‌‌‌های برنامه هفتم توسعه ضرورتی تعیین‌‌‌کننده برای تحقق آرمان‌های انتخاب‌شده است.

فرآیند رسمی تنظیم بودجه با ابلاغ بخشنامه بودجه آغاز می‌شود و مفاد این ابلاغیه علاوه بر اینکه برای دستگاه‌‌‌های اجرایی و نهادهای اقتصادی و مالی، نقشه راه و الزام‌‌‌آور در تنظیم و پیشنهاد بودجه است، می‌‌‌تواند هم سندی قابل اتکا برای سنجش میزان برنامه باور و برنامه‌‌‌پذیر بودن دولت و نظام حکمرانی اقتصادی کشور باشد و هم امکان‌‌‌ تحقق اهداف برنامه پنج‌ساله توسعه را مشخص کند. سال‌هاست که اصلاح ساختار بودجه در دستور کار دولت‌‌‌های مختلف است. اصلاح ساختار بودجه صرفا اصلاح فرآیندهای تهیه و تنظیم، ساماندهی داده‌‌‌های ورودی سامانه بودجه و نحوه آرایش ارقام در سند بودجه و نحوه و میزان و حدود دخالت مقام تصویب‌کننده لایحه بودجه (مجلس قانون‌گذاری) و مواردی در این سطوح نیست. اصلاح ساختار بودجه در نتیجه اصلاح ساختار، جایگاه و نقش دولت در اقتصاد و چگونگی تقسیم کار ملی قابل انجام است که تاکنون بدون نتیجه مانده است.

اصلاح نقش دولت در اقتصاد هم فقط توسط دولت امکان‌پذیر نیست و به نگرش حکمرانی کلان کشور وابسته است. اقدامات زیادی در سال‌های قبل برای اصلاح نظام جمع‌‌‌آوری، تدوین و تنظیم بودجه صورت گرفته است که بودجه‌‌‌ریزی بر مبنای عملکرد یکی از آنهاست که به اقداماتی محدود صرفا در حد جمع‌‌‌آوری اطلاعات عملکردهای عوامل شکل‌‌‌دهنده به هزینه‌‌‌ها، با حفظ ساختار موجود اداری، سازمانی و عملکردی و تغییر و تحول در آرایش ارقام و نحوه تنظیم سند بودجه و کاربرگ‌‌‌های اطلاعات خلاصه شده است. استقرار و کارکرد بودجه بر مبنای عملکرد نیازمند شکل‌‌‌گیری بستر مناسب از طریق پایه‌‌‌گذاری و اعمال ۱) مدیریت بر مبنای عملکرد و ۲) نظارت بر مبنای عملکرد است و نیازمند تغییر اساسی در ساختار نظام اداری و سازمانی است که به نظر نمی‌رسد با فرهنگ و طرز تلقی فعلی حاکم بر قوای اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی کشور امکان‌پذیر باشد.

دولت سیزدهم به‌رغم دادن وعده ایجاد تحولات اساسی در نظام‌های اداری، اقتصادی و اجتماعی، در تنظیم دو سند بودجه در سال‌های استقرار خود، ابتکار عملی و تعیین‌‌‌کننده نداشته است. طی دو سال گذشته دخالت دولت در اقتصاد افزایش یافته و آثار نحوه مدیریت دولت، در ارقام بودجه و نتایج آن به‌خوبی قابل مشاهده است. کسری بودجه و ناترازی‌‌‌های وسیع در منابع و مصارف جاری و سرمایه‌‌‌ای (حتی در مرحله پیش‌بینی بودجه) نتیجه ادامه وضعیت نامناسب در نظام مدیریتی و حکمرانی است که دولت سیزدهم هم تاکنون توانایی اصلاح آنها را نداشته است.

تنظیم و تصویب برنامه هفتم توسعه که با دو سال تاخیر انجام می‌شود، می‌‌‌تواند امکان شکل‌‌‌گیری فرصتی برای اصلاح ساختار دولت و نحوه عملکرد آن را که پیش‌شرط اصلی و بنیادین اصلاح ساختار بودجه است فراهم آورد. در مفاد بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳ تحولی بنیادین مشاهده نمی‌شود و روش‌های طراحی و پیش‌بینی‌شده برای تنظیم برنامه مالی یک‌ساله دولت، ادامه همان روش‌های قبلی است و افزایش گستره دخالت‌ها و نظارت‌های دولت مورد تاکید است.

طبق مفاد بخشنامه هیات‌وزیران، بودجه ۱۴۰۳ برای تضمین رشد اقتصادی باثبات به همراه تقویت عدالت اجتماعی و رشد بهره‌وری تنظیم و اجرا خواهد شد و مهار تورم با محدود کردن نقدینگی و اصلاح ساختار بودجه و کنترل کسری آن راهبردهای اساسی تدوین برنامه یک‌ساله سال آینده هستند. ۱۳هدف و رویکرد در چارچوب راهبرد‌ها و اهداف کلان برای تنظیم بودجه ۱۴۰۳ تصویب شده که ذیل سرفصل‌های ۱) رشد اقتصادی، ۲) اصلاح نظام بودجه‌ریزی، ۳) کنترل کسری بودجه و ۴) مهار تورم قرار می‌‌‌گیرند.
جمع‌‌‌بندی اهداف و رویکردهای بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۳ حاکی از دخالت بیش از گذشته دولت در اقتصاد است و غیر از پیش‌بینی چند اقدام و‌ سازوکار تقویت نظارت و کنترل دولت و افزایش جامعیت بودجه (به‌عنوان مثال درج منابع و مصارف تبصره ۱۴ در بودجه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به عنوان شرکت دولتی و لحاظ تعهدات و تضامین مربوط به دوره‌های قبل در سند بودجه)، ابتکار جدید و نوآوری قابل ملاحظه‌‌‌ای که به تحولی اساسی منجر شود، در تنظیم نهایی بودجه سال ۱۴۰۳ اتفاق نخواهد افتاد.

در سال ۱۴۰۳ اعطای تسهیلات تکلیفی از سوی بانک‌ها وسیع‌‌‌تر خواهد شد (در لایحه برنامه هفتم در بخش پول و بانکداری کنترل و حضور دولت قوی‌‌‌تر، شدیدتر و در مقابل نظام حاکمیت شرکتی و کارکرد فنی بانک‌ها به‌شدت تضعیف خواهد شد). ضمن اینکه برخلاف سال‌های قبل به‌وضوح نرخ رشد اقتصادی هدف در تنظیم و اجرای بودجه ذکر نشده است (با این توجیه که در سند برنامه هفتم توسعه مشخص شده است)، هیچ تحولی در محتوای بخشنامه با توجه به شروع دوره اجرای برنامه هفتم مشاهده نمی‌شود. قضاوت دقیق‌‌‌تر نسبت به برنامه سال بعد دولت، پس از تقدیم لایحه بودجه و تصویب آن بهتر میسر خواهد شد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

اخبار مرتبط

گام راهبردی چادرملو برای ارتقای ایمنی، سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار
یادداشت و مقالات

گام راهبردی چادرملو برای ارتقای ایمنی، سلامت، محیط زیست و توسعه پایدار

راهکارهای عبور از ضرر و خطر «نه جنگ؛ نه صلح»
یادداشت و مقالات

راهکارهای عبور از ضرر و خطر «نه جنگ؛ نه صلح»

دلار در آستانه جهش بزرگ؟
یادداشت و مقالات

دلار در آستانه جهش بزرگ؟

نرخ بدون ریسک؛ بازیگر پنهان بازار سرمایه
یادداشت و مقالات

نرخ بدون ریسک؛ بازیگر پنهان بازار سرمایه

آینده طلا در جهان بی‌ثبات
یادداشت و مقالات

آینده طلا در جهان بی‌ثبات

سرمایه‌گذاری با وجود عدم قطعیت‌ها
یادداشت و مقالات

سرمایه‌گذاری با وجود عدم قطعیت‌ها

پست‌ بعدی
معضل ناترازی بانک‌ها

معضل ناترازی بانک‌ها

مدیرعامل بیمه کوثر: تا نیمه اول امسال ۹۴۰میلیاردتومان سود کردیم

مدیرعامل بیمه کوثر: تا نیمه اول امسال ۹۴۰میلیاردتومان سود کردیم

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
علی صیاد زاده رسما مدیرعامل بیمه معلم شد

علی صیاد زاده رسما مدیرعامل بیمه معلم شد

نیما نورالهی مدیرعامل بیمه اتکایی ایران معین شد

نیما نورالهی مدیرعامل بیمه اتکایی ایران معین شد

بانک رفاه کارگران ۱۲ شهریورماه به مجمع می نشیند

بانک رفاه کارگران ۱۲ شهریورماه به مجمع می نشیند

درآمد عملیاتی ۳.۶ همتی تماوند در یکساله منتهی به 31 شهریور ماه 1404

درآمد عملیاتی ۳.۶ همتی تماوند در یکساله منتهی به 31 شهریور ماه 1404

ارتباط رشد تورم و کاهش نقدینگی!

ارتباط رشد تورم و کاهش نقدینگی!

خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن FATF

خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن FATF

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

سودآورترین نقاط خروج از بازار رمزارزها

سودآورترین نقاط خروج از بازار رمزارزها

بیمه از صنعت پرداخت خسارت به صنعت خلق ارزش و نوآوری تبدیل می شود

بیمه از صنعت پرداخت خسارت به صنعت خلق ارزش و نوآوری تبدیل می شود

صنعت بیمه کشور به اندازه سایز اقتصاد بزرگ نشده

صنعت بیمه کشور به اندازه سایز اقتصاد بزرگ نشده

افزایش ۳۶ درصدی پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران به شرکت‌های دانش‌بنیان

افزایش ۳۶ درصدی پرداخت تسهیلات بانک توسعه صادرات ایران به شرکت‌های دانش‌بنیان

فهرست جدید ابربدهکاران 25 بانک منتشر شد

فهرست جدید ابربدهکاران 25 بانک منتشر شد

https://t.me/toomannews_ir https://t.me/toomannews_ir https://t.me/toomannews_ir

برچسب‌ها

اسلاید شو مشروح خبر پلاس

دسته بندی ها

  • اقتصادکلان
  • بازار بیمه
  • بازار سرمایه
  • بازارپول
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • چهارگوشه ایران
  • دسته‌بندی نشده
  • زنان سرزمینم
  • صنعت وبازرگانی
  • کریپتو
  • مدیران ایرانی
  • مدیریت سبز
  • مشروح خبر
  • نگاه روز
  • یادداشت و مقالات

برچسب‌ها

اسلاید شو مشروح خبر پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • درباره ما
  • تماس باما
  • rss

© 2023 طراحی و سئو ایتوکس -کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری تومان نیوز محفوظ می باشد.

  • تومان نیوز
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • زنان سرزمینم
    • بازارپول
    • نگاه روز
    • تومان پلاس
    • مدیریت سبز
    • مدیران ایرانی
    • یادداشت و مقالات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

© 2023 طراحی و سئو ایتوکس -کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری تومان نیوز محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید