• درباره ما
  • تماس باما
  • rss
پنجشنبه, ۱۵ خرداد, ۱۴۰۴
  • صفحه اصلی
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • بازارپول
    • بازار بیمه
    • اقتصادکلان
    • صنعت وبازرگانی
    • تومان پلاس
    • نگاه روز
  • مدیریت سبز
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • یادداشت و مقالات
  • مدیران ایرانی
  • چهارگوشه ایران
  • زنان سرزمینم
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • بازارپول
    • بازار بیمه
    • اقتصادکلان
    • صنعت وبازرگانی
    • تومان پلاس
    • نگاه روز
  • مدیریت سبز
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • یادداشت و مقالات
  • مدیران ایرانی
  • چهارگوشه ایران
  • زنان سرزمینم
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
تومان نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

دنده عقب خودروسازان

۲۰ فروردین ۱۴۰۳
در صنعت وبازرگانی, مشروح خبر
اشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاری

تومان نیوز:به نظر می‌رسد که باید سیاست خودرویی دولت سیزدهم را هم جز سیاست‌های اقتصاد شکست خورده طبقه بندی کنیم؛ جایی که نه رویکرد افزایش تولید محقق شد و نه قیمت‌ها در بازار آزاد تعدیل شد.

به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews)؛ افزایش تیراژ تولید بدون تغییر قیمت خودرو منجر به تعادل در بازار خودرو و تعدیل قیمت ها شود. این سیاستی که دولت سیزدهم طی حدود ۳ سال گذشته در پیش گرفته است. سیاستی که هر چند از همان ابتدای کارشناسان تاکید کرده بودند که شکست خواهد خورد.

نگاهی به روند قیمت‌ها در بازار خودرو نیز مهر تاییدی بر شکست سیاست خودرویی دولت سیزدهم است. به عنوان مثال قیمت کوییک معمولی که اقتصادی ترین خودروی داخلی محسوب می‌شود، شهریور ۱۴۰۰ در محدود ۱۷۵ میلیون تومان قرار داشت. اما حالا قیمت این خودرو به بیش از ۴۰۰ میلیون تومان رسیده است. قیمت پژو پارس نیز در این بازه زمانی از حدود ۲۷۵ به ۸۴۰ میلیون تومان افزایش یافته است.

نکته مهم این است که حتی این سیاست اشتباه نیز در عمل به طور کامل اجرا نشده است؛ صورت‌های مالی خودروسازان بزرگ داخلی نشان می‌دهد که فروش خودرو در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ نه تنها افزایش پیدا نکرده بلکه کاهش یافته است. شرایط واردات خودرو هم کاملا مشخص است؛ در حالی که قرار بود بعد از لغو ممنوعیت واردات، سالانه حدود ۱۰۰ هزار دستگاه خودرو وارد کشور شود که طی دو سال گذشته حتی نیمی از میزان تعیین شده هم خودرو به کشور وارد نشده است.

طبق برآوردها نیاز واقعی کشور به خودرو هر سال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه است. بنابراین وقتی این نیاز نه با استفاده از خودروهای داخلی و نه خارجی پاسخ داده نشود و عرضه با شیوه‌های ابتکاری مانند قرعه‌کشی، نوبت‌دهی و… باشد نه‌تنها قیمت‌ها سر به فلک می‌کشند بلکه خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و یک تقاضای انباشت ایجاد می‌شود که در زمان مقتضی مانند یک غده سرباز می‌کند.
سال تحول صنعت خودرو با کاهش فروش خودرو محقق شد!

قرار بود سال ۱۴۰۲ سال تحول در صنعت خودروسازی و عرضه مناسب خودرو به بازار باشد تا از این طریق هم نیاز بازار خودرو پاسخ داده شود و هم خودرو کم‌کم از یک کالای سرمایه‌ای به یک کالای مصرفی تبدیل شود. اما با این حال بررسی صورت‌های مالی سه خودروساز بزرگ کشور -ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو- در سال گذشته نشان می‌دهد که این خودروسازان ۹۸۵هزار و ۸۹۰ دستگاه انواع خودرو فروخته‌اند که نسبت به سال ۱۴۰۱ (فروش یک‌ میلیون و ۱۳۲هزار) افت ۱۳درصدی را نشان می‌دهد.

افت ۱۳درصدی فروش نشان می‌دهد که نه‌تنها اهداف و رویاهای سیاستگذار در سال ۱۴۰۲ نتوانسته به حقیقت بپیوندد بلکه آنچه از همه موارد در صنعت خودروسازی کشور پررنگ‌تر بوده یعنی حقوق مصرف‌کننده مورد بی‌توجهی مطلق سیاستگذار قرار گرفته است چراکه اگر مصرف‌کننده به عنوان یک رکن اصلی در این صنعت شناخته می‌شد قطعا هم کیفیت محصولات بالا می‌رفت و هم در این سال‌ها با تدبیری نیاز بازار پاسخ داده می‌شد.
افت ۱۲درصدی فروش خودرو در ایران‌خودرو

بررسی صورت‌های مالی گروه صنعتی ایران‌خودرو که این شرکت ۵۳۷ هزار و ۶۰۰ دستگاه خودرو فروخته است. در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۶۰۷ هزار و ۱۰۰ دستگاه بود که بیانگر کاهش ۱۲درصدی در فروش است.
فروش سایپا ۱۱ درصد کاهش یافت

بررسی صورت‌های مالی گروه خودروسازی سایپا به عنوان دومین خودروساز بزرگ کشور نیز حکایت از کاهش فروش این شرکت نسبت به سال ۱۴۰۱ دارد.
افت فروش در پارس‌خودرو

صورت‌های مالی شرکت پارس‌خودرو که سومین شرکت خودروساز بزرگ کشور محسوب می‌شود نشان می‌دهد که این شرکت در سال ۱۴۰۲ تعداد ۱۰۱هزار و ۵۵۸ دستگاه فروخته در حالی که این رقم در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۳۷هزار و ۷۳۵دستگاه بوده که بیانگر افت آن است. البته باتوجه به توقف تولید ۳ خودروی ساینا، کوئیک‌اس و کوئیک اتوماتیک پلاس در این شرکت انتظار کاهش فروش وجود داشت.

بارها گفته شده است تا زمانی که قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو پابرجا است و ساختار ناکارآمد خودروسازان اصلاح نشود، هیچ سیاستی منجر به بهبود صنعت و بازار خودرو نخواهد نشد. در نقطه مقابل ادامه این روند بر ابعاد بحران خودرویی کشور می‌افزاید. نمود این موضوع را به خوبی می‌توان در روند کلی بازار و صنعت خودروی کشور طی سه سال گذشته مشاهده کرد. جایی که قیمت‌ها در بازار آزاد به شدت افزایش یافته، زیان انباشته خودروسازان رکوردهای جدید ثبت می‌کند و همچنان کیفیت خودروهای تولید نسبت به گذشته با افت محسوسی همراه است.

اخبار مرتبط

بحران اقتصاد ایران؛ از نفوذ ذی‌نفعان تا عدم هماهنگی نهادها
مشروح خبر

بحران اقتصاد ایران؛ از نفوذ ذی‌نفعان تا عدم هماهنگی نهادها

سیاست پولی پشت شیشه دودی
مشروح خبر

سیاست پولی پشت شیشه دودی

برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد منتشر شد + متن کامل برنامه
مشروح خبر

برنامه وزیر پیشنهادی اقتصاد منتشر شد + متن کامل برنامه

اقتصاد در آستانه تعادل؛کاهش اثرگذاری نفت بر رشد
مشروح خبر

اقتصاد در آستانه تعادل؛کاهش اثرگذاری نفت بر رشد

تورم اجاره‌بها پایین آمد، اما بحران مسکن پابرجاست!
مشروح خبر

تورم اجاره‌بها پایین آمد، اما بحران مسکن پابرجاست!

ترامپ تحریم جدید علیه ایران را ممنوع کرد
مشروح خبر

ترامپ تحریم جدید علیه ایران را ممنوع کرد

پست‌ بعدی
قیمت روز خودرو ؛ تازه وارد سایپا ترمز برید!

قیمت روز خودرو ؛ تازه وارد سایپا ترمز برید!

جزئیات واریز ۵ میلیارد و ۵۷۳ میلیون یورو به حساب ۶ بانک ایرانی در قطر

خبر مهم فرزین درباره قیمت ارز و دلار

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
بانک مرکزی: وام فروشی ممنوع!

بانک مرکزی: وام فروشی ممنوع!

SMEs

نقش بنگاه‌های کوچک و متوسط (SMEs) در توسعه پایدار با رویکرد اقتصاد سبز

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

بدهی ملی ایالات متحده رکورد زد

بدهی ملی ایالات متحده رکورد زد

ارتباط رشد تورم و کاهش نقدینگی!

ارتباط رشد تورم و کاهش نقدینگی!

خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن FATF

خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن FATF

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

سودآورترین نقاط خروج از بازار رمزارزها

سودآورترین نقاط خروج از بازار رمزارزها

بانک ملت برترین بانک ایران و هفتمین شرکت برتر کشور معرفی شد

رشد بانک ملت در شاخص های کلیدی و ثبت چند رکورد جدید در دو ماه نخست سال

بانک سینا

ملک مازاد بانک سینا به مزایده گذاشته می شود

امید و بانک سپه

اجماع برای تحول؛ هم‌افزایی سرمایه‌گذاری امید و بانک سپه برای جهش بزرگ اقتصادی

قیمت، مشخصات و مزایای تاکسی برقی آیون در ناوگان تهران

قیمت، مشخصات و مزایای تاکسی برقی آیون در ناوگان تهران

https://t.me/toomannews_ir https://t.me/toomannews_ir https://t.me/toomannews_ir

برچسب‌ها

اسلاید شو مشروح خبر پلاس

دسته بندی ها

  • اقتصادکلان
  • بازار بیمه
  • بازار سرمایه
  • بازارپول
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • چهارگوشه ایران
  • دسته‌بندی نشده
  • زنان سرزمینم
  • صنعت وبازرگانی
  • کریپتو
  • مدیران ایرانی
  • مدیریت سبز
  • مشروح خبر
  • نگاه روز
  • یادداشت و مقالات

برچسب‌ها

اسلاید شو مشروح خبر پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • درباره ما
  • تماس باما
  • rss

© 2023 طراحی و سئو ایتوکس -کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری تومان نیوز محفوظ می باشد.

  • تومان نیوز
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • زنان سرزمینم
    • بازارپول
    • نگاه روز
    • تومان پلاس
    • مدیریت سبز
    • مدیران ایرانی
    • یادداشت و مقالات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

© 2023 طراحی و سئو ایتوکس -کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری تومان نیوز محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید