تومان نیوز: در جلسه هیأت پذیرش بورس کالای ایران (۱۲ مرداد ۱۴۰۴)، با عرضه رسمی پنج مدل خودروی وارداتی از برندهای هونگچی، مزدا، میتسوبیشی، فولکسواگن و لاماری توسط چهار شرکت عرضهکننده موافقت شد. این تصمیم دوباره بحثهای قدیمی درباره مزایا و معایب عرضه خودرو در بورس کالا را زنده کرده است.
پیشینه عرضه خودرو در بورس کالا
به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews)، ایده عرضه خودرو در بورس کالا نخستینبار در سال ۱۳۹۶ مطرح شد، اما تا سال ۱۴۰۱ اجرایی نشد. تجربه نخست چندان موفق نبود و دوباره فروش خودرو به سامانههای قرعهکشی برگشت. حالا قرار است ۲۵۱۲ دستگاه خودروی وارداتی دوباره از مسیر بورس کالا عرضه شود.
دیدگاه مخالفان
محمد باقری، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، عرضه خودروهای وارداتی در بورس را اقدامی درآمدزا برای دولت اما ناکارآمد برای قشر متوسط میداند. او معتقد است قیمت بالای این خودروها باعث میشود تنها سرمایهداران توان خرید داشته باشند. همچنین او بر کاهش تعرفه واردات و حمایت از تولید داخلی بهعنوان راهکار مؤثرتر برای کنترل بازار تأکید دارد.
دیدگاه موافقان
جعفر قادری، نایبرئیس دوم کمیسیون اقتصادی مجلس، این تصمیم را گامی مثبت برای شفافسازی قیمتها، حذف رانت و جلوگیری از فساد میداند. او پیشنهاد میکند حتی خودروهای داخلی نیز از طریق بورس عرضه شوند تا فرآیند فروش شفافتر شود و نقدینگی از مسیرهای رانتی منحرف گردد.
چالش تعرفه واردات
کاهش تعرفه واردات که پیشتر بهصورت پلکانی تصویب شده بود، اکنون با شکایت یک فرد حقیقی به دیوان عدالت اداری در هالهای از ابهام قرار دارد. مخالفان تعرفه بالا میگویند که این سیاست باعث تشدید انحصار و محرومیت قشر متوسط از خودروهای باکیفیت میشود.
ورود خودروهای وارداتی به بورس کالا، از نگاه موافقان، ابزاری برای شفافیت و تنظیم بازار است و از دید مخالفان، محدودکننده دسترسی اقشار متوسط. موفقیت این طرح تا حد زیادی به سیاستهای تعرفهای و حمایت همزمان از تولید داخلی بستگی خواهد داشت.