تومان نیوز:با وجود رشد دلار و طلا، بازار خودرو تحت تأثیر فضای روانی و ابهام سیاسی، عمدتاً در رکود و ثبات قیمتی باقی ماند.
به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews)،با وجود آنکه در روز گذشته قیمت دلار و طلا در بازارهای موازی با شیب ملایمی افزایش یافت، بازار خودرو برخلاف انتظارها، روندی آرام و حتی در برخی موارد نزولی را تجربه کرد. این واکنش سرد بازار به نوسانات بیرونی، بار دیگر نشان داد که تصمیمگیری خریداران و فروشندگان در این بازار، بیش از آنکه متأثر از شاخصهای اقتصادی یا نرخ ارز باشد، تحت سیطره فضای روانی و انتظارات سیاسی قرار دارد. در شرایطی که اخبار مذاکرات و تحولات سیاسی همچنان در هالهای از ابهام قرار دارد، بسیاری از معاملهگران ترجیح میدهند دست به خرید و فروش نزنند و در حالت انتظار باقی بمانند. به همین دلیل، بازار خودرو در برابر رشد قیمت در سایر بازارها مقاومت نشان داده و نوعی سکون همراه با احتیاط در آن شکل گرفته است.
گزارش قیمت محصولات ایرانخودرو
بررسی قیمت خودروهای ایرانخودرو در روز ۳ خرداد ۱۴۰۴ حاکی از ثبات نسبی در اغلب مدلهاست، با این حال، «تارا اتوماتیک V4» با رشد ۱۵ میلیون تومانی و ثبت قیمت ۱۱۳۵ میلیون تومان تنها خودرویی بود که افزایش قیمت را تجربه کرد. این در حالی است که مدلهایی چون «پژو ۲۰۷ پانوراما اتوماتیک» با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، از ۱۰۴۰ به ۱۰۳۰ میلیون تومان رسید. سایر خودروهای پرفروش نظیر «دنا پلاس»، «رانا پلاس» و «پژو پارس» تغییر قیمتی نداشتند و در همان محدوده قیمتی پایان اردیبهشت باقی ماندند.
گزارش قیمت محصولات سایپا
در گروه سایپا، اغلب خودروها بدون تغییر قیمت ماندند. با این حال، «شاهین G دندهای ESC »با کاهش ۱۰ میلیون تومانی، به ۸۹۰ میلیون تومان رسید و «اطلس G دندهای» نیز با افت ۵ میلیون تومانی، ۶۲۵ میلیون تومان قیمتگذاری شد. قیمت خودروهای اقتصادیتر مانند «کوییک LGX» و «ساینا S دندهای استاندارد» در همین بازه بدون تغییر باقی ماندند.
بازار در انتظار نتیجه دور پنجم
دور پنجم مذاکرات که بسیاری از کارشناسان نسبت به نتایج آن خوشبین بودند، به پایان رسیده و همین مسئله موجب شده فضای روانی حاکم بر بازار خودرو که در روزهای گذشته بهسمت انتظارات کاهشی متمایل شده بود، بار دیگر با تردید و بیتصمیمی همراه شود. فعالان بازار معتقدند که معاملهگران عمده همچنان چشم به نتیجه مذاکرات دارند و همین بلاتکلیفی، بازار را در وضعیتی نیمهخاموش نگه داشته است؛ وضعیتی که به احتمال زیاد در صورت ادامهدار بودن، میتواند دامنه رکود را گستردهتر کند. به این ترتیب، قیمت خودرو در ایران نه با دستور قابل مهار است و نه با دلار قابل پیشبینی؛ همهچیز وابسته به شفاف شدن آینده سیاسی و اقتصادی کشور است.