• درباره ما
  • تماس باما
  • rss
دوشنبه, ۱۳ آذر, ۱۴۰۲
  • صفحه اصلی
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • بازارپول
    • بازار بیمه
    • اقتصادکلان
    • صنعت وبازرگانی
    • تومان پلاس
    • نگاه روز
  • مدیریت سبز
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • یادداشت و مقالات
  • مدیران ایرانی
  • چهارگوشه ایران
  • زنان سرزمینم
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • صفحه اصلی
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • بازارپول
    • بازار بیمه
    • اقتصادکلان
    • صنعت وبازرگانی
    • تومان پلاس
    • نگاه روز
  • مدیریت سبز
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • یادداشت و مقالات
  • مدیران ایرانی
  • چهارگوشه ایران
  • زنان سرزمینم
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
تومان نیوز
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

مازوت سوزی؛ داستان تکراری که باید دوباره بخوانیم!

۲۸ شهریور ۱۴۰۲
در مدیریت سبز
اشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاریاشتراک گذاری

تومان نیوز:با گذشت ۱۳ سال از قانون اصلاح الگوی مصرف که دولت را مکلف به کاهش تولید مازوت (نفت کوره) کرده است، میانگین سهم تولید مازوت در پالایشگاه‌های نفت خام کشور حدود ۲۳ درصد باقی مانده است.

به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews)، نفت کوره یا مازوت ترکیبی است که از تقطیر نفت به دست می‌آید و عمدتا برای گرم کردن خانه‌ها و اداره‌ها استفاده می‌شود و در کامیون‌ها‌، کشتی‌ها و برخی از اتومبیل‌ها به عنوان سوخت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

از این سوخت برای تولید برق هم استفاده می‌شود، اما در مقایسه با گاز طبیعی گران‌تر است و آلایندگی بیشتری دارد. با این حال در زمان کمبود گاز در زمستان نفت کوره عنوان سوخت پشتیبان به نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود که هم زیان‌های زیست محیطی به دنبال دارد و هم زیان اقتصادی.

اگرچه مازوت در پتروشیمی ارزش بسیار پایینی دارد و باعث آلودگی محیط‌زیست می‌شود، اما حدود ۳۰ درصد نفت خام ایران به دلیل برخی مشکلات از قبیل فرسودگی پالایشگاه‌ها، تامین نشدن منابع مالی برای به‌روز‌رسانی فناوری تبدیل به آن می‌شود.

کاهش مازوت؛ قانونی که فقط روی کاغذ ماند

مطابق ماده ۵۹ قانون اصلاح الگوی مصرف مصوب ۱۳۸۹ دولت مکلف بوده که میزان تولید مازوت (نفت کوره) را به حداکثر ۱۰ درصد کاهش دهد؛ حال آنکه بعد از گذشت بیش از ۱۳ سال از تصویب این قانون، میانگین سهم تولید مازوت در پالایشگاه‌های نفت خام کشور حدود ۲۳ درصد باقی مانده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در حال حاضر بیشترین میزان تولید مازوت با ۳۸.۵۶ درصد مربوط به پالایشگاه آبادان است که حتی به جای کاهش، روندی افزایشی دارد.

این در حالی است که میزان مازوت در دنیا از سال ۲۰۰۰ به کمتر از ۱۰ درصد کاهش یافته است.

نیاز به سرمایه‌‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری

در آخرین گزارشی که مرکز پژوهش‌های مجلس تیرماه امسال منتشر کرد، اعلام شد: «میانگین سهم تولید نفت کوره در پالایشگاه‌های نفت خام کشور حدود ۲۳ درصد است. ضمن اینکه اکثر پالایشگاه‌های نفت خام برای کاهش نفت کوره، صرفا میزان تولید وکیوم باتوم و قیر را افزایش داده‌اند. به غیر از دو پالایشگاه شیراز و اراک، روند تولید وکیوم باتوم و قیر پالایشگاه‌های دیگر صعودی است. به بیان دیگر میزان تولید کل محصولات ته‌مانده سنگین شامل نفت کوره، وکیوم باتوم و قیر در ۸ سال اخیر به ترتیب ۳۱/۱۴ و ۲۹ درصد کاهش یافته است.»

مرکز پژوهش‌های مجلس تاکید می‌کند که برای ارتقای کیفی و کاهش تولید نفت کوره در پالایشگاه‌ها ۱۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری لازم است.

گزارش‌های رسمی دیگر نشان می‌دهد پالایشگاه‌های ایران روی هم رفته روزانه رقمی در حدود ۱ میلیون و ۸۰۰ هزار بشکه نفت خام دریافت می‌کنند که به دلیل داشتن فناوری پایین و قدیمی پالایشگاه‌ها، ۳۰ درصد نفت خام تبدیل به نفت کوره (مازوت) می‌شود. محصولی که نه‌تنها ارزش بسیار پایین در مقابل بنزین یا گازوئیل دارد، بلکه میزان غلظت گوگرد آن بسیار بالاست.

کارشناسان می‌گویند: نفت کوره به دلیل کیفیت پایین برای سلامتی انسان مضر است و باعث بیماری‌های جدی و مرگ می‌شود.

متانول به جای نفت کوره؟

حمید حسینی سخنگوی اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی در گفت‌وگو به «جهان‌صنعت» درباره کیفیت پایین نفت کوره و راهکارهای بهبود آن می‌گوید: با توجه به کیفیت نفت ایران و نحوه پالایش آن در پالایشگاه‌ها امکان سولفورزدایی وجود ندارد؛ سولفور مازوت یا نفت کوره ایران چیزی بیش از سه درصد است، در حالی که استانداردهای جهانی از سال ۲۰۲۰ حتی برای کشتیرانی این نرخ را ۵۰۰ ppm اعلام کردند.

او افزود: نیم دهم درصد کجا و سه درصد کجا؟! این مازوت به عنوان سوخت تحویل نیروگاه‌هایی می‌شود که اغلب در کنار شهرها قرار دارند و در نتیجه باعث ایجاد SO2 در هوا می‌شوند‌. گاز SO2 هم باعث آلودگی شدید هوا می‌شود. چاره این است که یا برای سوآپ کردن نفت کوره با کیفیت خوب از ترکمنستان که سولفورش ۵۰۰ ppm است اقدام کنیم، یا آنکه گازوئیل مصرف کنیم که به نسبت مازوت سولفورش غیراستاندارد است و در دنیا ۵۰ ppm است‌، ولی آلودگی‌اش از مازوت کمتر است.

این فعال صادراتی در حوزه پتروشیمی تصریح کرد: راهکار دیگر این است که برای موارد جایگزین برنامه‌ریزی کنیم، مثلا گاز LPG را با هیدروژن تقطیر و به SNG تبدیل کنیم؛ در زمستان‌ها که کمبود گاز داریم و نیروگاه‌ها گاز ندارند، گاز مایع به گاز شهری تبدیل شود. حسینی تاکید کرد: راهکار دیگر هم می‌تواند استفاده از متانول به عنوان سوخت نیروگاه باشد. در برخی کشورهای دنیا این امکان وجود دارد که ۱۰ تا ۱۵درصد متانول در بنزین استفاده شود. قاعدتا باید بتوانیم ترکیبی از متانول هم برای سوخت نیروگاه‌ها استفاده کنیم.

راهکار دارد، ولی کسی به فکر نیست

مهم‌ترین آثار زیانبار مصرف مازوت، آثار زیست محیطی آن است. اسماعیل کهرم، بوم‌شناس و فعال محیط‌زیست در این رابطه به «جهان صنعت» می‌گوید: نفتی که از زمین استخراح می‌شود داخل لوله‌ای قرار می‌گیرد که بالای آن سوخت جت یا سوخت خالص قرار دارد. هرچقدر از این لوله به سمت پایین حرکت کنیم، ناخالصی‌ها بیشتر می‌شود. در دیگ نفت کوره قرار دارد؛ به این معنا که این فرآورده‌های ته دیگ بیشتر از همه آلاینده تولید می‌کند.

اخبار مرتبط

تغییرات اقلیمی چطور باعث تغییرات مسافرتی شد؟
مدیریت سبز

تغییرات اقلیمی چطور باعث تغییرات مسافرتی شد؟

تصویر تلخ از مرگ تدریجی دریاچه ارومیه
مدیریت سبز

تصویر تلخ از مرگ تدریجی دریاچه ارومیه

رشد چشمگیر درآمد مدیریت شهری از قطع درخت
مدیریت سبز

رشد چشمگیر درآمد مدیریت شهری از قطع درخت

شکست سیـاست‌‏های آبی
مدیریت سبز

شکست سیـاست‌‏های آبی

خشکسالی اروپا چطور به سود خاورمیانه تمام شد
مدیریت سبز

خشکسالی اروپا چطور به سود خاورمیانه تمام شد

سلام بر مازوت!
مدیریت سبز

سلام بر مازوت!

پست‌ بعدی
بیمه پارسیان 16.000 میلیارد ریالی می شود

بیمه پارسیان 16.000 میلیارد ریالی می شود

طرح “کارگشا” بانک رفاه کارگران تمدید شد

طرح "کارگشا" بانک رفاه کارگران تمدید شد

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • پرطرفدار
  • دیدگاه‌ها
  • اخیرا
کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

مغلطه اقتصادی

مغلطه اقتصادی

بدهی ملی ایالات متحده رکورد زد

بدهی ملی ایالات متحده رکورد زد

“رستاک” در مراحل نهایی قرار گرفت

“رستاک” در مراحل نهایی قرار گرفت

ارتباط رشد تورم و کاهش نقدینگی!

ارتباط رشد تورم و کاهش نقدینگی!

خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن FATF

خودتحریمی به دلیل نپذیرفتن FATF

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

کشف اختلاس2.9همتی دربانک‌های دولتی

سودآورترین نقاط خروج از بازار رمزارزها

سودآورترین نقاط خروج از بازار رمزارزها

معرفی مدیرعامل بیمه پارسیان به عنوان پیشکسوت نمونه صنعت بیمه

معرفی مدیرعامل بیمه پارسیان به عنوان پیشکسوت نمونه صنعت بیمه

ارائه خدمات بیمه ای و بانکی همزمان با اپلیکیشن بیمه سامان

ارائه خدمات بیمه ای و بانکی همزمان با اپلیکیشن بیمه سامان

تقدیر از نخبگان بیمه دی درهمایش بین‌المللی بیمه و توسعه

تقدیر از نخبگان بیمه دی درهمایش بین‌المللی بیمه و توسعه

کروکی‌ آنلاین خودرو به‌زودی محقق می‌شود

کروکی‌ آنلاین خودرو به‌زودی محقق می‌شود

https://t.me/toomannews_ir https://t.me/toomannews_ir https://t.me/toomannews_ir

برچسب‌ها

اسلاید شو مشروح خبر پلاس

دسته بندی ها

  • اقتصادکلان
  • بازار بیمه
  • بازار سرمایه
  • بازارپول
  • تومان پلاس
  • چند رسانه ای
  • چهارگوشه ایران
  • دسته‌بندی نشده
  • زنان سرزمینم
  • صنعت وبازرگانی
  • کریپتو
  • مدیران ایرانی
  • مدیریت سبز
  • مشروح خبر
  • نگاه روز
  • یادداشت و مقالات

برچسب‌ها

اسلاید شو مشروح خبر پلاس
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • درباره ما
  • تماس باما
  • rss

© 2023 طراحی و سئو ایتوکس -کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری تومان نیوز محفوظ می باشد.

  • صفحه اصلی
    • مشروح خبر
    • بازار سرمایه
    • کریپتو
    • زنان سرزمینم
    • بازارپول
    • نگاه روز
    • تومان پلاس
    • مدیریت سبز
    • مدیران ایرانی
    • یادداشت و مقالات
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

© 2023 طراحی و سئو ایتوکس -کلیه حقوق مادی و معنوی متعلق به پایگاه خبری تومان نیوز محفوظ می باشد.

خوش آمدید!

به حساب خود در زیر وارد شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم

افزودن لیست پخش جدید