تومان نیوز:تمامی واحدهای ستادی موظف به پشتیبانی از صف در حوزه های مختلف از جمله برنامه ریزی، اعتباری، مالی و فناوری و…هستند، یکپارچگی در عمل، تعهد و اخلاق حرفه ای، پیش نیاز اجرای سیاست های تعیین شده در بانک است.
به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews) ، دکتر افشین خانی در مجمع پایش عملکرد نه ماهه این بانک با بیان اینکه بهای تمام شده پول، سود و زیان بانک، ریسک تمرکز منابع مشتریان، محدودیت های بین المللی،سهم از شبکه بانکی و چالش فناوری از مهمترین مسائل بانک هستند که باید مرتفع شوند ، تاکید کرد: «فلسفه وجودی بانک توسعه صادرات باید برای تجار و مشتریان تفاوت ایجاد کند» ودر این مسیر ضروری است نقش بانک در تامین مالی صادرات و واردات افزایش یابد.
دکتر افشین خانی در این برنامه که با حضور اعضای هیات مدیره و مدیران ارشد بانک برگزار شده بود، بر تحلیل و استخراج بررسی چالش های بانک و مهمتر از آن، مدیریت این چالش ها تاکیدکرد و گفت: لازمه رفع چالش های بانک، تدوین برنامه های عملیاتی است؛ در حال حاضر طراحی برنامه های کوتاه مدت در دوبازه زمانی «تا پایان سال» و «فصل اول سال آتی» در دستور کار قرار گرفته است و با اولویت برنامه ریزی برای 12 هفته پیش رو تا پایان سال تلاش خواهیم کرد با کمک یکدیگر ریسک تمرکز منابع مشتریان را کاهش دهیم.
مدیرعامل بانک اظهار داشت: در فرصت کمتر از سه ماه پیش رو، انتظار می رود در سه حوزه چالشی بانک یعنی «منابع»، «مصارف» و «وصول مطالبات» ، دستاوردهایی را بدست آوریم و برای شروع این حرکت، رشد دو و نیم درصدی( 2.5) منابع شعب در هر هفته به عنوان یکی از اهداف راهبردی تعیین شده است.
دکتر خانی ادامه داد: ظرفیت شعب متفاوت است و این هدف در عین سهولت برای یک شعبه ممکن است برای شعبه دیگر چالشی باشد در این حرکت قصد داریم از همه ظرفیت ها و توان شعب و ستاد برای تحقق هدف تعیین شده بهره مند شویم.
وی اذعان داشت: تحقق رشد منابع جاری شعب بانک در هفته علاوه بر کمک به کاهش بهای تمام شده پول در بانک، سرآغاز پویایی و چابکی بانک خواهد بود.
دکتر خانی افزود: نرخ تمام شده پول برای مشتریان بانک توسعه صادرات ایران نسبت به بانکهای دولتی ۱.۵ درصد و در مقایسه با بانکهای خصولتی حدود ۳ درصد کمتر است.
خانی با بیان ضرورت جذب مشتریان جدید و متعاقب آن اعطای منابع به آنها گفت: بانک توسعه صادرات برای تداوم و افزایش خدمات باید بر جذب منابع متمرکز شده و چالش های اعطای تسهیلات را رفع کند.
وی تصریح کرد: در طرح ۸ الماس باتوجه به محدودیت منابع، راهکارهایی برای نحوه ارائه تسهیلات پیشنهاد شده و کمیته اعتباری در تلاش است که مدت بررسی و صدور مصوبات به ۲ هفته کاهش پیدا کند.
دکتر خانی با تاکید بر ضرورت افزایش مشتریان بانک، افزود: شناسایی پتانسیل مشتریان هر استان از دیگر نکاتی است که در سیاستگذاری های جدید به آن توجه شده و فهرست این پتانسیل ها در قالب یک نامه مدون از سوی مدیریت امور شعب و بازاریابی تا پایان هفته به شعب ابلاغ می شود. همکاران شعب مکلفند با واحدهای تولیدی/ بازرگانی معرفی شده تعامل برقرار کنند و در صورت نیاز از ظرفیت واحد های ستاد برای جذب مشتری بهره مند شوند.
مدیر عامل بانک در ادامه با اشاره به برخورداری بانک از فرصت 70 هزار میلیارد ریالی برای اعطای تسهیلات تا پایان سال، اظهار داشت: این فضا از سوی بانک مرکزی تعریف شده و در صورت عدم استفاده و عدم اعطای تسهیلات از درآمد آن نیز محروم خواهیم بود هرچند که لازمه تحقق آن تخصیص منابع از طرف بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی برای اعطای تسهیلات است.
وی با بیان اینکه تسهیلات اعطایی، ترکیبی از منابع مرکز و منابع استان است، گفت: معاونت های اعتبارات و مالی بانک فرمول خاصی برای تعیین میزان تسهیلات دریافتی از مرکز متناسب با میزان رشد هفتگی منابع جاری طراحی و استخراج کرده که تا هفته آتی به شعب ابلاغ خواهد شد.
مدیر عامل بانک توسعه صادرات ایران اذعان داشت: شعب بانک در بخش وصول مطالبات باید بر پیگیری مطالبات سررسید گذشته و پیشگیری از تبدیل آن به مطالبات مشکوک الوصول و معوق، متمرکز باشند. مدیریت امور حقوقی بانک هم موظف است با رصد مطالبات سررسید گذشته، پیش از تبدیل شدن آن به چالش بدهی و ناتوانی در پرداخت، با مشتری وارد مذاکره شده و راهکار مناسب برای آن پیدا کند.
دکتر خانی با ذکر این نکته که «تنوع در خدمات» از الزامات بانک است، گفت: در حالی که بانک توسعه صادرات اعطای بالغ بر یک و نیم درصد(1.5) از تسهیلات بانکی کشور را بر عهده دارد، اما درآمد تسهیلاتی آن به مراتب کمتر است. لازم است کارشناسان و بویژه همکاران حوزه اعتبارات، این موضوع را با هدف پیدا کردن راه حل بررسی کنند تا فرایند اصلاح شده و بانک به میزان تسهیلات اعطایی درآمد داشته باشد.
مدیرعامل بانک از وصول حدود 200 میلیون یورو از مطالبات بانک طی شش ماه گذشته خبر داد و گفت: این امر منجر به برگشت ذخیره و شناسایی درآمد شده است بر این اساس شعب نیز در صورت پیگیری و تحقق وصول مطالبات ( ارزی و ریالی) در دستیابی به افزایش منابع بانک تقدیر خواهند شد.
خانی گفت: بانکی که بیش از ۸۰ درصد پرتفوی آن ارزی بوده و ظرفیتهای قابل توجهی دارد باید واحدی جهت وصول مطالبات داشته باشد، در همین راستا، یک اداره کل ذیل مدیریت امور حقوقی با هدف پیگیری هدفمند و با طراحی راهکارهای وصول مطالبات و پیاده سازی آن در شعب و واحدهای ذیمدخل ایجاد شده است.
مدیرعامل بانک در بخش دیگری از سخنان خود فضای معیشتی را دغدغه هیات مدیره و ارکان تصمیم گیر در بانک عنوان کرد و گفت: تلاش ما برخورداری کارکنان بانک از وضعیت مطلوب معیشتی است و باید مصوبات به گونه ای تنظیم شوند که همه همکاران از نتایج آن بهره مند شوند.
به گزارش روابط عمومی بانک توسعه صادرات ایران این نشست با پرسش و پاسخ متقابل روسای شعب و مدیرعامل و اعضای هیات مدیره ادامه یافت.