تومان نیوز:پس از آنکه نمایندگان مجلس و مسئولان دولت سیزدهم و بیش از همه آنها وزیر اقتصاد نسبت به خروج ایران از توصیه شماره هفت FATF ابراز شادمانی کردند، کارشناسان گفتند برای کشور در شرایط تحریم، تنبیهات و تشویقات FATF هیچ نوع موضوعیت و ارزشی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannes)، یکم بهمن امسال اعلام شد که به دنبال نامه سیداحسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد ایران به گروه ویژه اقدام مالی (FATF)، ایران از ذیل توصیه شماره هفت این گروه خارج شده است.
توصیه شماره هفت درخصوص تحریمهای هدفمند مرتبط با اشاعه سلاحهای کشتار جمعی است. وقتی نام ایران از ذیل این توصیه حذف میشود یعنی همکاری اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران ریسک اشاعه سلاحهای کشتارجمعی را ندارد، لذا به طور غیرمستقیم نشان میدهد تولید سلاحهای متعارف و موشکی ایران تحت تحریم سازمان ملل نیست.
تفسیر نمایندگان و دولتیها از اقدام اخیر FATF
نمایندگان مجلس و مسئولان دولت در روزهای اخیر مانور رسانهای گستردهای روی خروج ایران از توصیه شماره هفت افایتیاف داشتند؛ به طور مثال موسی غضنفرآبادی ـ رییس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس، این موضوع را نوعی عقبنشینی و ناچار شدن FATF در پذیرش خواستههای ایران دانست و گفت که آنها میخواستند از مراودات اقتصادی ایران با دیگر کشورهای جهان عقب نمانند، بنابراین نسبت به لغو برخی محدودیتها اقدام کردند.
ثبت نام یارانه جاماندگان 1402
سایر نمایندگان مجلس هم تحلیلهای تقریبا مشابهی داشتند. از جمله مهدی عسگری ـ نایب رییس کمیسیون صنایع و معادن، برداشتن یکی از محدودیتهای FATF را رفع بخشی از نگرانیها درباره تحریم و خنثیسازی تحریمها دانست.
سیداحسان خاندوزی ـ وزیر اقتصاد هم گفت که این اقدام به شناخته شدن حقوق اقتصادی ملت ایران بیشتر کمک میکند و مخاطره یا ریسک مراودات ایران با دیگر کشورها را کاهش میدهد.
خوشحالی بی دلیل
اما یک لایه عمیقتر در فضای کارشناسی، خوشبینی مسئولان به حذف نام ایران از توصیه شماره هفت گروه ویژه اقدام مالی را کاملا بیدلیل میداند. کلیدواژه این خوشحالی بیدلیل هم فقط یک کلمه است؛ «تحریم».
امیرمحمد نوری بیات ـ کارشناس روابط بینالملل در این خصوص میگوید: زمانی که گروه ویژه اقدام مالی به کشوری که تحت تحریم نیست میگوید که به دلیل عدم انطباق کافی با استانداردهای من، کشور شما غیرهمکار معرفی شده و در لیست خاکستری و یا در آخرین مرحله، در لیست سیاه قرار میگیرد، این موضوع ممکن است بر روی تبادلات مالی آن کشور اثر بگذارد و هزینههای سیاسی و اقتصادی بر آن تحمیل کند. اما در مورد کشور ما محدودیتهای FATF در برابر تحریمها موضوعیت و وزنی ندارد.
این کارشناس روابط بینالملل، خوشبینی بیش از این به رفع برخی محدودیتهای گروه ویژه اقدام مالی را حتی خطرناک میداند. به گفته نوری بیات، اگر بدون نقشهی راه و برنامهی مشخص سراغ پالرمو و CFT برویم و بخواهیم برای تعامل با این نهاد به عنوان امتیاز در مقابل خروج ایران از ذیل توصیه شماره هفت راه باز کنیم خطرات بسیار زیادی برای ما دارد؛ مخصوصا معاهده پالرمو که پیوستن و اجرای آن در شرایط ما و تحریم باعث افزایش اثرگذاری تحریم میشود.
نکته دیگر آن است که ایران هنوز از طرف FATF در لیست کشورهای با ریسک حمایت مالی از تروریسم و پولشویی قرار دارد و سایه این اتهام را با خود یدک میکشد. این در حالی است که ایران از فوریه ۲۰۱۰ در راستای اهداف FATF نهادی را با عنوان مرکز اطلاعات مالی و مبارزه با پولشویی تاسیس کرده که به ادعای برخی مسئولان، مبارزه ایران با دو پدیده تروریسم و پولشویی از بسیاری کشورهای مدعی بیشتر است. اما FATF هنوز ایران را خطری برای تروریسم و پولشویی در جهان میداند.