تومان نیوز: بانکداری باز مفهومی است که در سالهای اخیر در صنعت بانکی کشور در کانون توجه قرارگرفته و روشی است که در آن کسبوکارهای تجاری امکان دسترسی آسان به اطلاعات بانکی مشتریانشان را دارند که البته این دسترسی تحت پروتکلهای امنیتی و با مجوز خود مشتری داده میشود.
به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews)، بانکداری باز، قبل از هر چیز روی نوآوری در خدمات مالی متمرکز است و چندین سال است که در قالب توسعه محصولات و خدمات جدید، نوآوری را وارد صنعت مالی کرده است.
تسهیل دسترسی کسبوکارها به خدمات بانک و کاهش دادن هزینههای عملیاتی شعبهداری سنتی برای بانک و کسبوکارها از یکسو و کمک به افزایش درآمدهای کارمزدی بانکها از سوی دیگر حداقل نقشی است که بانکداری باز میتواند برای نظام بانکی ایفا کند. پلتفرم بانکداری باز کبالت بانک پارسیان، شامل مجموعهای از سرویسهای مالی (مانند انتقال وجه، صورتحساب و …) و غیرمالی است که این امکان را در اختیار توسعهدهندگان، شرکتها و فین تکها قرار میدهد تا بتوانند برنامههای کاربردی خلاقانه بر پایه حسابها و تراکنشهای بانکی تولید و به مشتریان خود سرویسهای مختلفی را ارائه کنند.
مزایا و ویژگیهای محصول این محصول دارای مزیتهای منحصربهفردی است که بهواسطه امکانات ذیل برای بهرهبرداران آن ایجاد ارزش مینماید:
• توانمند ساختن شرکتهای ارائه دهنده خدمات مالی در تولید نرمافزار سازگار با خدمات نوین بانکی • رعایت استاندارد با نظرداشت یکپارچهسازی پیاده سازی محصولات و خدمات در میان پلتفرمهای مختلف • گسترش بیشتر خدمات تراکنشی به کمک سایر پلتفرمهای در دسترس مشتریان
• طراحی و ایجاد API های فراهم آورنده تصدیق صحت و اعتبار • ارائه خدمت در ابزار مشتری در راستای بهبود زمان کاربران و تسهیل روابط مشتری های (B2B2C)
• طراحی API هایی که پس از دریافت مجوز الکترونیکی از مشتری، شخص ثالث را مجاز به اجرای سرویسها مینماید • ارائه API در دستههای مختلف مانند حساب، خدمات عمومی، چک، کارت و … • امکان به کارگیری ابزار ارائه شده در زبانها و فریم ورک های مختلف توسط سرویسگیرنده ها
• تسهیل فرایندهای توسعه و طراحی از طریق ارائه واسط کاربری تعاملی
• امکان ایجاد گزارشهای تحلیلی موردنیاز توسعهدهندگان، به ازای پارامترهای مختلف به کمک API های مربوط به گزارشات
• اعمال مدیریت ترافیک روی سرویسها (Throttling) با نظرداشت حفظ کیفیت ارائه خدمت و تداوم دسترسی پذیری با توجه به اینکه در سامانه کبالت، سرویسهای مختلف در قالب API در اختیار مشتریان قرار گیرد، جامعه هدف این پلتفرم (سکو) شخصیتهای حقوقی، شرکتها و سازمانهایی میباشند که دارای زیرساخت و سامانههای اختصاصی تولیدشده توسط خود آنها و یا پیمانکاران آنها است.
مشتریان میتوانند سرویسهای دریافت شده از طریق پلتفرم کبالت را در سامانههای مذکور پیادهسازی نمایند. در حال حاضر طیف گسترده ایی از شرکتهای مختلف به این پلتفرم متصل می باشند : شرکت ها و اشخاص فعال در حوزه فناوری اطلاعات و تولید کننده نرم افزار؛ شرکت ها و اشخاصی که توان سفارشی سازی سامانه ها و نرم افزارهای حوزه مالی خود را دارند ؛ شرکت ها و اشخاص فعال در بازار سرمایه؛ شرکت های ارائه دهنده خدمات مالی و پرداخت یاری؛ صرافی ها و فعالان حوزه رمزارز؛ آژانس ها و ترمینال های مسافرتی؛ مشاوران مالی؛ شرکتهای هلدینگ بابت نظارت بر امور مالی شرکتهای زیرمجموعه؛ گفتنی است تاکنون بیش از 200 شرکت فین تکها در حوزه ها و صنایع مختلف در محیط عملیاتی از این زیرساخت استفاده کرده اند و به صورت میانگین، ماهانه بیش از 30 میلیون تراکنش روی این پلتفرم ثبت می گردد. یکی از مهمترین ویژگیهای پلتفرم بانکداری باز کبالت بانک پارسیان افزایش سرعت پاسخگویی به نیازهای متغیر کسبوکارهاست که همین مسئله وجه تمایز اساسی آن با سایر محصولات مشابه است. بهعبارتدیگر تمرکز کبالت، تمرکز بر توسعه این فناوری در همه کسبوکارهاست و معطوف و منحصر به چند کسبوکار نیست.
از دیگر نقاط قوت کبالت را باید توان آن در ایجاد سرویس های مد نظر شرکتها به جهت بهرهگیری در برنامههای کاربردی نوآورانه و اختصاصی برای مشتریان دانست.
مزیت رقابتی محصول با عنایت اینکه شرکت کاسپین تامین کننده زیرساخت هسته بانکداری متمرکز بانک پارسیان می باشد، امکان تعریف سرویسهای جدید مبتنی بر کسب و کار بانکی در حداقل زمان فراهم می باشد تعریف خدمت خاص و ویژه برای مشتریان در چارچوب مقررات و ملاحظات نظام بانکی و همچنین تعریف فرایندهای جدید بهمنظور بهبود ارائه سرویسها و خدمات به مشتریان امکان افزایش سقف برای انجام تراکنشهای انتقال وجه درون و بینبانکی با توجه به تعامل نزدیک شرکت کاسپین با بانک پارسیان (مطابق با فرایندهاو ضوابط پیشبینیشده) روشهای دسترسی از سه روش زیر امکان دسترسی به کبالت برای مشتری میسر میباشد: (1 مراجعه به نشانی اینترنتی https://www.cobalt724.ir/ (2 مراجعه مشتریان به شعب بانک پارسیان یا مکاتبه با مدیریت توسعه فناوری بانک پارسیان. (3 ارتباط مشتریان با واحد توسعه بازار شرکت کاسپین به عنوان مجری زیرساخت بانکداری باز کبالت.