تومان نیوز: اقدامات نظارتی درباره شرکتهایی بیمه که زمینه تخلف از مقررات را فراهم میآورند انجام میشود.
به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews) ، پرویز خسروشاهی، رئیس کل بیمه مرکزی در یادداشتی در کانال شخصی خود نوشت:
در سه ماه گذشته جلسات مشورتی و تبادل نظر بسیاری بصورت فردی و جمعی داشتهام. اما بیشترین این جلسات درباره موضوع شبکه فروش و با انجمنهای نمایندگان و کارگزاران بیمه بوده و عمدهترین موضوع بحث در این جلسات هم بر سر فروش آنلاین بیمه و چالشهای آن بوده است.
از همان شروع مسؤولیت برخی انتظار سرعت عمل در این خصوص را داشتند. دلیل آن هم احتمالاً این بود که آنان طبعاً به موضوع فقط از منظر دغدغههای خود نگاه میکردند(که البته هیچ اشکالی هم ندارد)، بنابراین تصورشان این بود که مسأله روشن است و نهاد ناظر میتواند به سرعت آنرا حل کند. اما واقعیت ماجرا اینگونه نیست و این مسأله ذینفعان و ابعاد مختلف و پیچیده و حتی غیرمنتظرهای دارد که نیازمند تأمل است و شتابزدگی در مواجهه با آن میتواند به بدتر و پیچیدهتر شدن مشکل بیانجامد یا اینکه مشکل را صرفاً از حالت فعلی به حالتی دیگر مبدل سازد.
مواجهه با چنین مسائلی نیازمند مشارکت ذینفعان و گفتگو و تصمیمگیری از طریق خرد جمعی است. سیاستگذاری متفاوت از تصمیمگیریهای شخصی و علمی و … است. سیاستگذاری بدون مشارکت ذیفعان و گفتگو با آنان و ایجاد تفاهم و نزدیک شدن دیدگاهها به هم دیر یا زود به شکست میانجامد. شاهد آن تصمیمگیریها و مصوبههای ۵ سال اخیر در این خصوص و موانع عملیاتی کردن آنها است.
پس از برگزاری جلسات متعدد در سطح فردی و جمعی، جمعبندی ما در بیمه مرکزی و برداشت از نظرات عموم ذینفعان آن است که این چالش بایستی از طریق تدوین یک برنامه عملیاتی مشخص شامل انجام برخی اصلاحها در مقررات به شرط رعایت اصول زیر مدیریت شود:
1- حفاظت از حقوق بیمهشدگان و عدم ایجاد مانع بر سر راه سرعت و سهولت ارائه خدمات به آنها
2- محدود نکردن توسعه فناوری و نوآوری در صنعت بیمه
3- عدم افزایش هزینههای بیمهگری
4- افزایش شفافیت
5- عدم ایجاد تبعیض
6- تقویت رقابت سالم در عرصه فعالیت انواع واسطههای بیمهای.
بر این اساس در آخرین جلسه که هفته پیش با انجمن نمایندگان استان تهران بیمه ایران و با حضور مدیر عامل بیمه ایران و دبیر کل و اعضای هیأت رئیسه سندیکای بیمهگران ایران داشتیم قرار شد سندیکا در اسرع وقت با مشارکت تمامی ذینفعان مربوط، طرح مشخصی را برای حل مسائل جاری در حوزه واسطهگری بیمه تدوین و به بیمه مرکزی ارائه نماید.
بیمه مرکزی نیز در صورت رعایت اصول مورد اشاره آن بخش از اقدامات موجود در طرح را که به او مربوط میشود پیگیری و به نتیجه خواهد رساند.
ناگفته نماند که همزمان اقدامات نظارتی درباره آن دسته از شرکتهای بیمه که دانسته یا نادانسته زمینه تخلف از مقررات جاری در این خصوص را فراهم میآورند در دست پیگیری است.