تومان نیوز:در پی افزایش تقاضا برای خودروهای برقی در جهان و ضرورت کاهش آلایندگیهای ناشی از حملونقل، مجلس شورای اسلامی ایران شرطی غیرمعمول را برای واردات خودروهای برقی مطرح کرده است. بر اساس این شرط، واردکنندگان خودروهای برقی موظف به سرمایهگذاری در توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور خواهند بود. این طرح که اخیراً در جلسات کمیسیون صنایع و معادن مجلس مورد بررسی قرار گرفته، به دنبال تحقق دو هدف اصلی است: برقیسازی ناوگان حملونقل و توسعه انرژیهای پاک بدون فشار بر بودجه عمومی.
جزئیات طرح
به گزارش پایگاه خبری تومان نیوز(toomannews)، مصطفی طاهری، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، در این رابطه اعلام کرد که در جلسهای پیشنهاد شد تا بخش خصوصی واردکننده خودروهای برقی، به ازای هر خودروی وارداتی، در احداث نیروگاههای تجدیدپذیر سرمایهگذاری کند. به گفته وی، این طرح از جهات مختلف برای کشور مزایایی به همراه دارد و میتواند به توسعه زیرساختهای انرژی پاک کمک شایانی کند.
طبق این طرح، به ازای واردات هر خودروی برقی با میانگین مصرف ۱ کیلووات، واردکننده موظف است ۱۰ کیلووات در ایجاد ظرفیت جدید تولید برق تجدیدپذیر سرمایهگذاری کند. همچنین، بخش خصوصی موظف به احداث ایستگاههای شارژ در جادههای کشور خواهد بود. این اقدام نه تنها نیاز خودروهای برقی به انرژی را تأمین میکند، بلکه به توسعه زیرساختهای انرژی پاک در کشور نیز کمک میکند.
پیشنهاد وزارت نیرو و برنامههای توسعه انرژی تجدیدپذیر
این طرح در حالی مطرح شده که وزارت نیرو برنامههای بلندپروازانهای برای توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور دارد. یزدان رضایی، معاون برنامهریزی و اقتصادی وزیر نیرو، روز گذشته اعلام کرد که برنامه هفتم توسعه، احداث ۱۲ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در ۵ سال پیشبینی کرده است. اما وزارت نیرو با توجه به نیاز کشور به تنوعبخشی در سبد تأمین برق و کاهش ناترازی انرژی، پیشنهاد احداث ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در ۴ سال فعالیت دولت چهاردهم مطرح کرده است.
رضایی همچنین اشاره کرد که رئیسجمهوری از این پیشنهاد حمایت کرده و وزارت نیرو اقدامات بزرگی را برای تحقق این هدف آغاز کرده است. بر این اساس، قرار است تا شهریورماه ۱۴۰۴، بالغ بر ۳۵۰۰ مگاوات از این ظرفیت به مدار وارد شود. با این حال، یکی از چالشهای اصلی در این مسیر، تأمین مالی و جذب سرمایهگذار است.
روشهای تأمین مالی پروژههای تجدیدپذیر
برای جذب سرمایهگذاران، روشهای مختلفی از جمله قراردادهای خرید تضمینی برق، ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید، تابلوی سبز بورس انرژی، ماده ۶۱ اصلاح الگوی مصرف و سرمایهگذاری صنایع و نهادهای عمومی و دولتی پیشبینی شده است. با این حال، هنوز فاصله معناداری بین میزان سرمایهگذاری جذبشده و نیاز واقعی کشور در این حوزه وجود دارد.
پیوند واردات خودروهای برقی و توسعه انرژیهای پاک
طرح مجلس برای واردات خودروهای برقی با شرط سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر، میتواند به عنوان یک راهحل خلاقانه برای حل بخشی از مشکل تأمین مالی پروژههای انرژی پاک عمل کند. این طرح نه تنها بار مالی پروژههای تجدیدپذیر را از دوش دولت برمیدارد، بلکه به توسعه زیرساختهای لازم برای استفاده از خودروهای برقی نیز کمک میکند.
چالشها و موانع پیشرو
با وجود مزایای این طرح، چالشهایی نیز در مسیر اجرای آن وجود دارد. از جمله این چالشها میتوان به عدم وجود زیرساختهای کافی برای شارژ خودروهای برقی، مشکلات تأمین مالی بخش خصوصی و نیاز به هماهنگی بین دستگاههای مختلف دولتی اشاره کرد. مصطفی طاهری نیز بر این موضوع تأکید کرد که دولت و به ویژه وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) باید موانع این طرح را برطرف کنند.
طرح مجلس برای واردات خودروهای برقی با شرط سرمایهگذاری در انرژیهای تجدیدپذیر، میتواند گامی مهم در راستای کاهش آلایندگیهای زیستمحیطی و توسعه انرژیهای پاک در کشور باشد. این طرح با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی، بدون تحمیل بار مالی به دولت، به دنبال تحقق اهداف بلندمدت انرژی و محیطزیست است. با این حال، موفقیت این طرح مستلزم رفع موانع و چالشهای پیشرو و هماهنگی بین بخشهای مختلف دولتی و خصوصی است.