تومان نیوز: روند شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) طی شش سال گذشته تحت تأثیر عواملی چون رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، نوسانات ارز و افزایش هزینههای تولید با رشد ۵.۴ برابری مواجه شده است. این روند منجر به کاهش قدرت خرید مردم شده است. در مقابل، شاخص خودرو در بورس با رشد ۱۲.۸ برابری روبهرو بوده که بیشتر به دلیل ورود نقدینگی به بازار سرمایه، سیاستهای محدودکننده واردات خودرو، و جذابیت خودرو بهعنوان یک گروه شاخص ساز در بورس بوده است. در مقایسه، رشد شاخص خودرو سریعتر از تورم بوده و نشان میدهد که نمادهای خودرویی میتوانند راهحلی برای حفظ ارزش داراییها در برابر تورم باشند.
بررسی روند شاخص قیمت مصرفکننده نشان میدهد که طی شش سال گذشته، این شاخص روندی صعودی را طی کرده و در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۳ با رشد ۵.۴ برابری مواجه شده است. در شش سال گذشته، قیمت مصرفکننده تحت تأثیر عوامل متعددی قرار گرفته که از مهمترین آنها میتوان به رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی، نوسانات بازار ارز و افزایش هزینههای تولید اشاره کرد. سیاستهای مالی و پولی انبساطی، همراه با تحریمهای اقتصادی و کاهش درآمدهای ارزی، باعث افزایش هزینه واردات و در نتیجه رشد قیمت کالاها و خدمات شدهاند.
علاوه بر این، افزایش هزینههای تولید ناشی از رشد قیمت انرژی، دستمزدها و مواد اولیه، فشار مضاعفی بر قیمت مصرفکننده وارد کرده است. انتظارات تورمی نیز با تشدید بیثباتی اقتصادی و عدم اطمینان نسبت به آینده، بهعنوان محرکی روانی بر روند صعودی قیمتها اثرگذار بوده است. مجموعه این عوامل، در کنار ضعف سیاستگذاری مناسب، موجب شده است که قدرت خرید مردم کاهش یابد و شاخص قیمت مصرفکننده با رشد شدیدی مواجه شود.
تحلیل روند شاخص خودرو نشان میدهد که طی شش سال گذشته، این شاخص با رشد ۱۲.۸ برابری مواجه شده است. رشد شاخص گروه خودرو در بورس طی شش سال گذشته تحت تأثیر چند عامل کلیدی بوده است. نخست، در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ با هجوم نقدینگی از سوی سرمایهگذاران حقیقی و حقوقی به بازار سرمایه، گروه خودرویی بهعنوان یکی از صنایع شاخصساز، سهم بالایی در جذب سرمایهها داشت و با شتاب زیادی رشد کرد. همچنین، سیاستهای دولت که در راستای محدودسازی واردات خودرو و حمایت از تولید داخلی بوده است، انتظارات مثبتی را در بازار سرمایه ایجاد کرد و موجب افزایش تقاضای گروه خودرو شد.
مضاف بر آن، سیاستگذاریهای حاکم بر صنعت خودرو، از جمله تلاش برای واگذاری سهم دولت در صنعت مذکور به بخش خصوصی نقش مهمی در نوسانات این شاخص داشته است. در برخی دورهها نیز ورود نقدینگی سرگردان به بازار سرمایه و رفتارهای هیجانی سهامداران، به رشد حبابی برخی نمادهای خودرویی منجر شده است. در مجموع، ترکیب عوامل بنیادی و جو روانی حاکم بر بازار، علیرغم EPS منفی شاخصسازهایی نظیر خودرو و خساپا، روند صعودی شاخص خودرو در حد زمانی مذکور را رقم زده است.
در یک مقایسه کلی بین شاخص قیمت مصرفکننده (CPI) و شاخص گروه خودرو در بورس طی شش سال گذشته، مشاهده میشود که هر دو روندی صعودی داشتهاند، اما رشد شاخص خودرو بهمراتب پرشتابتر بوده است. در حالی که CPI در این بازه ۵.۴ برابر رشد کرده، شاخص خودرو با رشدی ۱۲.۸ برابری مواجه شده است. این اختلاف عمدتاً ناشی از ورود نقدینگی قابلتوجه به بازار سرمایه، افزایش نرخ ارز و جذابیت خودرو بهعنوان یک دارایی سرمایهای بوده است. همچنین، سیاستهای محدودکننده واردات، انتظارات تورمی و سردرگمیهای سیاستگذار موجب افزایش تقاضا برای سهام خودرویی شدهاند.
در مقابل، CPI که بیانگر میانگین تغییرات قیمت در سبد مصرفی خانوارهاست، تحت تأثیر عوامل کلان اقتصادی نظیر رشد نقدینگی، کاهش ارزش پول ملی و افزایش هزینههای تولید قرار داشته است. از همین رو، میتوان گفت که نمادهای خودرویی احتمالاً راهحلی مناسب برای حفظ ارزش داراییها در برابر رشد شاخص قیمت مصرفکننده خواهند بود.